wellcom to my blog
درباره وبلاگ
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 17:7 ::  نويسنده : n

 

 
نقش اشعه فرابنفش خورشيد در سردي زمستان‌هاي زميني
 
 

محققان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها دريافتند پرتوهاي متغير فرابنفش نور خورشيد بر روي شدت بخشيدن به سرماي زمستان‌ها تاثيرگذار است

به گزارش خبرگزاري مهر، اطلاعات اخيري كه از ماهواره‌ها به دست آمده نشان مي‌دهند ميزان فرابنفش خورشيدي نسبت به آنچه دانشمندان در گذشته تصور مي‌كردند، از نوسان بيشتري برخوردار است. گروهي از دانشمندان به تازگي نشان داده‌اند كه چگونه اين تغييرات در پرتو فرابفش خورشيدي منجر به آغاز زمستان‌هاي گرمتر در بعضي از كشورها و سردتر شدن زمستان‌ها در ديگر مناطق زمين مي‌شود. اين محققان تاكيد دارند كه نوسان پرتو فرابنفش بر روي گرماي جهاني تاثيري ندارد.

خورشيد به تازگي دوران خاموشي 11 ساله خود را پشت سر گذاشته است كه طي آن بسياري از كشورها زمستان‌هاي بسيار سردي را تجربه كردند. اما پس از اين دوران، به شكلي غير طبيعي كشورهايي در شمال و جنوب زمين آب و هوايي گرم را تجربه كردند.

اطلاعات جديدي كه از نوسان پرتو فرابنفش خورشيدي ارائه شده توسط ماهواره CORCE ناسا جمع آوري شده است. پرتو فرابنفش خورشيدي در مقابل اطلاعاتي كه در سيستم كنترل درخشندگي طيفي يا SIM كه خروجي طول موج‌هاي خورشيدي را در فروسرخ، مرئي و فرابنفش تحليل مي‌كند، به دست آمده نوسان بسيار بيشتري از خود نشان مي‌دهد.

SIM جزئيات زيادي درباره نوسانات فرابنفش خورشيدي طي چرخه هاي11 ساله خاموشي و فعاليت را در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد و بر اساس اطلاعات آن در حال حاضر نوسان فرابنفش خورشيدي پنج برابر بيشتر از گذشته است. به صورت همزمان گروهي ديگر از دانشمندان مقاله‌اي درباره نوسان حرارت در زمستان‌هاي زمين متناسب با چرخه‌هاي خورشيدي منتشر كردند اما در اين مقاله مكانيزم اين ارتباط توضيح داده نشده است.

 

در تحقيقات جديد محاسبات فرابنفش SIM وارد مدل رايانه‌اي آب و هواي جهاني شده و نتايج آن اين ايده را زنده مي‌كند كه پرتو فرابنفش خورشيدي بر روي آب و هواي زمستاني تاثيرگذار است، در حالي كه مكانيزم اين ارتباط نيز در مطالعه جديد توضيح داده شده است.

 

 

فرابنفش در لايه استراتوسفير اتمسفر توسط اوزن جذب مي‌شود، از اين رو در دوران خاموشي خورشيدي كه ميزان جذب فرابنفش كاهش پيدا مي‌كند، لايه استراتوسفير سردتر خواهد بود. در پي اين سردتر شدن الگوي وزش بادها نيز تغيير مي‌كند. اين تغييرات شبكه‌اي ميزان جريان هوا را از غرب به شرق كاهش مي‌دهد.

یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 17:4 ::  نويسنده : n

 

هابل قلب راه شيري را نشانه گرفت

 تصوير جديدي كه دوربين فروسرخ و طيف نگار NICMOS تلسكوپ هابل به ثبت رسانده است، شفاف‌ترين و واضح‌ترين تصويري است كه تا به حال از قلب كهكشان راه شيري ثبت شده است

به گزارش خبرگزاري مهر، در اين تصوير گروهي از ستاره‌هاي عظيم كه به تازگي كشف شده‌اند، مقادير زيادي از گازهاي داغ كيهاني و در حدود 35 هزار سال نوري مربع از فضا در تركيبي از عكس‌هاي مختلف ديده مي‌شوند.

واضح است كه اين تصوير تنها بعد زيبايي شناسانه ندارد، مركز كيهاني به واسطه گازها و غبارهاي كيهاني موجود از ديدن انسان پنهان است، اما دوربين فروسرخ هابل مي‌تواند از ميان اين پرده ضخيم گازي چهره واقعي مركز كهكشان را آشكار كند، جزئي‌ترين ذرات درون آن را نمايش داده و بر روي ساختارهاي متنوع و فرايندهايي كه در هسته كهكشان در حال وقوع‌اند متمركز شود.

به اين شكل مركز كهكشان به آزمايشگاهي تبديل مي‌شود كه اخترشناسان مي‌توانند در آن به مشاهده و تحليل رويدادهايي كه نه فقط در كهكشان راه شيري، بلكه در ديگر هسته‌هاي كهكشاني در سرتاسر جهان هستي در حال وقوع‌اند بپردازند.

 

نور پس زمينه سرخ رنگ به واسطه گاز هيدروژن يونيزه شده ايجاد شده است كه با وجود اين رنگ هنوز مي‌توان تعداد زيادي از ستاره‌هاي عظيم را در سرتاسر تصوير مشاهده كرد، يافته‌اي كه براي اخترشناساني كه تصور مي‌كردند ستاره‌هاي عظيم در مركز كهكشان متمركز شده‌اند جديد به شمار مي‌رود.

 

 

 

اگر در اين تصوير دقيق‌تر نگاه شود مي‌توان ابرسياهچاله عظيمي را كه در مركز كهكشان قرار دارد مشاهده كرد كه توسط حلقه‌هاي مارپيچي گازهاي كيهاني احاطه شده است.

یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 17:1 ::  نويسنده : n

ماهواره‌اي كه در اطراف سياره زهره قرار دارد، موفق به رديابي ازن در اتمسفر اين سياره شده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه كرمانشاه، ستاره شناسان اروپايي مي‌گويند: اين كشف به تحقيق در خصوص حيات بر روي ديگر سياره‌ها كمك مي‌كند، زيرا ازن كه مولكولي حاوي سه اتم اكسيژن است، قبلا تنها در اتمسفر مريخ و زمين رديابي شده بود.


 


 


ازن از اهميت حياتي براي زمين برخوردار است، زيرا بسياري از تشعشعات مضر ماوراء بنفش خورشيد را جذب مي‌كند.

توليد اكسيژن و در نتيجه ازن در اتمسفر زمين در حدود 2.4 ميليارد سال پيش آغاز شد.

هر چند بر روي زهره حيات وجود ندارد، اما كشف ازن در اطراف اين سياره نشان داد كه شباهت اين سياره به زمين و مريخ زياد است.

یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:علم فیزیک, :: 16:36 ::  نويسنده : n

 

فیزیک از واژه یونانی physikos به معنی « طبیعی» و physis به معنی « طبیعت» گرفته شده است. پس فیزیک علم طبیعت است، به عبارتی در عرصه علم پدیده‌های طبیعی را بررسی می‌کند.




علم فیزیک

علم فیزیک رفتار و اثر متقابل ماده و نیرو را مطالعه می‌کند. مفاهیم بنیادی پدیده‌های طبیعی تحت عنوان قوانین فیزیک مطرح می‌شوند. این قوانین به توسط علوم ریاضی فرمول بندی می‌شوند، بطوری که قوانین فیزیک و روابط ریاضی باهم در توافق بوده و مکمل هم هستند و دوتایی قادرند کلیه پدیده‌های فیزیکی را توصیف نمایند.

تاریخچه علم فیزیک

·         از روزگاران باستان مردم سعی می‌کردند رفتار ماده را بفهمند. و بدانند که: چرا مواد مختلف خواص متفاوت دارند؟ ، چرا برخی مواد سنگینترند؟ و ... همچنین جهان ، تشکیل زمین و رفتار اجرام آسمانی مانند ماه و خورشید برای همه معما بود.






·         قبل از ارسطو تحقیقاتی که مربوط به فیزیک می‌شد ، بیشتر در زمینه نجوم صورت می‌گرفت. علت آن در این بود که لااقل بعضی از مسائل نجوم معین و محدود بود و به آسانی امکان داشت که آنها را از مسائل فیزیک جدا کنند. در برابر سؤالاتی که پیش می‌آمد گاه خرافاتی درست می‌کردند، گاه تئوریهایی پیشنهاد می‌شد که بیشتر آنها نادرست بود.

این تئوریها اغلب برگرفته از عبارتهای فلسفی بودند و هرگز بوسیله تجربه و آزمایش تحقیق نمی‌شدند و بعضی مواقع نیز جوابهایی داده می‌شد که لااقل بصورت اجمالی و با تقریب کافی به نظر می‌رسید.

·         جهان به دو قسمت تقسیم می‌شد: جهان تحت فلک قمر و مابقی جهان. مسائل فیزیکی اغلب مربوط به جهان زیر ماه بود و مسائل نجومی مربوط به ماه و آن طرف ماه نیز «فیزیک ارسطو» یا بطور صحیحتر «فیزیک مشائی» بود که در چند کتاب مانند «فیزیک» ، « آسمان» ، « آثار جوی» ، « مکانیک» ، « کون و فساد» و حتی«مابعدالطبیعه» دیده می‌شد.

·         تا اینکه در قرن 17 ، گالیله برای اولین بار به منظور قانونی کردن تئوریهای فیزیک ، از آزمایش استفاده کرد. او تئوریها را فرمولبندی کرد و چندین نتیجه از دینامیک و اینرسی را با موفقیت آزمایش کرد. پس از گالیله ، اسحاق نیوتن ، قوانین معروف خود (قوانین حرکت نیوتن) را ارائه کرد که به خوبی با تجربه سازگار بودند.

·         بدین ترتیب فیزیک جایگاه علمی و عملی خود را یافت و روز به روز پیشرفت کرد، مباحث آن گسترده‌تر شد، تا آنجا که قوانین آن از ریزترین ابعاد اتمی تا وسیعترین ابعاد نجومی را شامل می‌شود. اکنون فیزیک مانند زنجیری محکم با بقیه علوم مرتبط است و هنوز هم به سرعت در حال گسترش و پیشرفت می‌باشد.

نقش فیزیک در زندگی

·         هر فرد بزرگ یا کوچک ، درس خوانده یا بی‌سواد ، شاغل یا بیکار خواه ناخواه با فیزیک زندگی می‌کند. عمل دیدن و شنیدن ، عکس العمل در برابر اتفاقات ، حفظ تعادل در راه رفتن و ... نمونه‌هایی از امور عادی ولی در عین حال وابسته به فیزیک می‌باشند.


 

·         پدیده‌های جالب طبیعی نظیر رنگین کمان ، سراب ، رعد و برق ، گرفتگی ماه و خورشید و ... همه با فیزیک توجیه می‌شوند.

·         برنامه‌های رادیو ، تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت ، تلفن و ... با کمک فیزیک مخابره می‌شوند.

·         با این نمونه‌های ساده می‌توان تصور کرد که اگر فیزیک نبود و اگر روزی قوانین فیزیک بر جهان حاکم نباشند، زندگی و ارتباطات مردم شدیدا دچار مشکل می‌شود.

 


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 3120
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->