wellcom to my blog
درباره وبلاگ
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 17:7 ::  نويسنده : n

 

 
نقش اشعه فرابنفش خورشيد در سردي زمستان‌هاي زميني
 
 

محققان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها دريافتند پرتوهاي متغير فرابنفش نور خورشيد بر روي شدت بخشيدن به سرماي زمستان‌ها تاثيرگذار است

به گزارش خبرگزاري مهر، اطلاعات اخيري كه از ماهواره‌ها به دست آمده نشان مي‌دهند ميزان فرابنفش خورشيدي نسبت به آنچه دانشمندان در گذشته تصور مي‌كردند، از نوسان بيشتري برخوردار است. گروهي از دانشمندان به تازگي نشان داده‌اند كه چگونه اين تغييرات در پرتو فرابفش خورشيدي منجر به آغاز زمستان‌هاي گرمتر در بعضي از كشورها و سردتر شدن زمستان‌ها در ديگر مناطق زمين مي‌شود. اين محققان تاكيد دارند كه نوسان پرتو فرابنفش بر روي گرماي جهاني تاثيري ندارد.

خورشيد به تازگي دوران خاموشي 11 ساله خود را پشت سر گذاشته است كه طي آن بسياري از كشورها زمستان‌هاي بسيار سردي را تجربه كردند. اما پس از اين دوران، به شكلي غير طبيعي كشورهايي در شمال و جنوب زمين آب و هوايي گرم را تجربه كردند.

اطلاعات جديدي كه از نوسان پرتو فرابنفش خورشيدي ارائه شده توسط ماهواره CORCE ناسا جمع آوري شده است. پرتو فرابنفش خورشيدي در مقابل اطلاعاتي كه در سيستم كنترل درخشندگي طيفي يا SIM كه خروجي طول موج‌هاي خورشيدي را در فروسرخ، مرئي و فرابنفش تحليل مي‌كند، به دست آمده نوسان بسيار بيشتري از خود نشان مي‌دهد.

SIM جزئيات زيادي درباره نوسانات فرابنفش خورشيدي طي چرخه هاي11 ساله خاموشي و فعاليت را در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد و بر اساس اطلاعات آن در حال حاضر نوسان فرابنفش خورشيدي پنج برابر بيشتر از گذشته است. به صورت همزمان گروهي ديگر از دانشمندان مقاله‌اي درباره نوسان حرارت در زمستان‌هاي زمين متناسب با چرخه‌هاي خورشيدي منتشر كردند اما در اين مقاله مكانيزم اين ارتباط توضيح داده نشده است.

 

در تحقيقات جديد محاسبات فرابنفش SIM وارد مدل رايانه‌اي آب و هواي جهاني شده و نتايج آن اين ايده را زنده مي‌كند كه پرتو فرابنفش خورشيدي بر روي آب و هواي زمستاني تاثيرگذار است، در حالي كه مكانيزم اين ارتباط نيز در مطالعه جديد توضيح داده شده است.

 

 

فرابنفش در لايه استراتوسفير اتمسفر توسط اوزن جذب مي‌شود، از اين رو در دوران خاموشي خورشيدي كه ميزان جذب فرابنفش كاهش پيدا مي‌كند، لايه استراتوسفير سردتر خواهد بود. در پي اين سردتر شدن الگوي وزش بادها نيز تغيير مي‌كند. اين تغييرات شبكه‌اي ميزان جريان هوا را از غرب به شرق كاهش مي‌دهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 96
بازدید کل : 3159
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->